Společnost Unicorn Systems ve spolupráci s PREdistribuce a LEEF Technologies úspěšně dokončila projekt zaměřený na efektivní řízení dobíjecích stanic pro elektromobily a optimalizaci distribuční sítě. Tento projekt, realizovaný za finanční spoluúčasti Technologické agentury ČR (TA ČR), připravuje městskou distribuční síť na masivní rozvoj elektromobility a představuje významný krok k udržitelnějšímu řízení energetických zdrojů.
S rozvojem elektromobility, podpořeným Národním plánem obnovy od roku 2021, se očekává výrazné zvýšení nároků na kapacitu distribuční sítě. Projekt Unicorn Systems, realizovaný ve spolupráci s PREdistribuce a LEEF Technologies, přináší inovativní řešení umožňující efektivní řízení této sítě. Optimalizací jejího provozu zajistí dostatečnou kapacitu pro rostoucí počet dobíjecích stanic. Klíčovou roli v úspěchu projektu sehrála spolupráce mezi Unicorn Systems, PREdistribuce a LEEF Technologies, přičemž každý partner přispěl svým unikátním know-how. Unicorn Systems zajišťoval vývoj softwaru, LEEF Technologies poskytl konzultační a projektovou podporu a PREdistribuce zajistila infrastrukturu a lokalitu pro testování.
Projekt zahrnoval tři hlavní fáze. Po vytvoření konceptu v roce 2021 byla v roce 2022 zahájena příprava a implementace řešení, které bylo dokončeno v červnu 2024. V červnu téhož roku bylo pilotní řešení Smart Distribution Management System (SDM) nasazeno a předáno PREdistribuci k testování. Software od Unicorn Systems umožnil dynamické řízení dobíjení pomocí pokročilých algoritmů, které využívají data z měřicích systémů a na základě aktuálních podmínek automaticky upravují výkon dobíjecích stanic, čímž optimalizují využití distribuční sítě a zabraňují jejímu přetížení.
„V Evropě, například v Nizozemsku, již dochází k omezení provozu dobíjecích stanic kvůli přetížení sítě. Věříme, že naše technologie může podobným problémům předcházet,“ řekl Jan Konrád, obchodní ředitel Unicorn Systems.
„Distribuční síť musí být připravena na budoucí potřeby našich zákazníků, a právě tento projekt je jednou z inovací, která by mohla k plnění tohoto úkolu významně napomoci. V možnostech flexibility spatřujeme do budoucna velký potenciál k lepšímu využití kapacit distribuční sítě,“ dodává Stanislav Votruba, vedoucí sekce Koncepce sítě PREdistribuce.
„Využití potenciálu flexibility při dobíjení elektromobilů umožní v budoucnu rychlejší rozvoj elektromobility a pilotní projekty s praktickým testováním inovativních řešení tomu pomáhají. Máme radost, že jsme měli příležitost podílet se na výzkumném projektu s tak významnými partnery,“ doplňuje Martin Cmíral, ředitel LEEF Technologies.
Výsledky projektu naznačují, že optimalizace provozu na základě přesné topologie sítě a schopnost využít flexibilitu odběrných míst, mohou být klíčovými prvky pro budoucí rozvoj elektromobility. Toto inovativní řešení umožňuje nejen řídit zatížení distribuční sítě a předcházet jejímu přetížení, ale také snižovat náklady spojené s jejím posilováním. Projekt tak poskytuje zásadní přínos k řešení výzev spojených s rozvojem elektromobility a rozšiřuje možnosti jeho využití i v dalších oblastech energetického řízení. Díky otevřeným standardům, jako je například OpenADR, lze toto řešení do budoucna aplikovat na širší spektrum energetických zdrojů, což podpoří přechod k udržitelnější a flexibilnější energetické infrastruktuře napříč celým sektorem.